top
Tutoriale
Mai aveti intrebari?

021 321 39 95
Sunati Acum !

Glosar de termeni utilizati
A-F | G-W
 

3

3:2 Pull-Down – Conversia cadrelor de film in semnal video NTSC. Filmul este proiectat la 24 cadre pe secunda (FPS – Frames Per Second) si semnalul video NTSC este inregistrat la 30 cadre pe secunda. 3:2 pull-down se refera la electronica necesara pentru a converti 24 cadre pe secunda in 30 cadre pe secunda in asa fel incat sa poata fi vizionat pe un echipament video NTSC. Pentru a realiza aceasta 4 cadre sunt convertite in 5 cadre video, inserand un camp suplimentar la fiecare doua cadre de film.

 

A

Active Matrix: Termen utilizat pentru a descrie ecranele LCD ce contin micro-tranzistori care “deschid” si “inchid” fiecare pixel.

Active Matrix TFT:Tip comun de LCD utilizat la laptop-uri, aparate de fotografiat si sisteme de proiectie, produse la sfarsitul anilor 80 si inceputul anilor 90. Este constituit dintr-un singur panou LCD care controleaza toate cele trei culori primare. Display-urile TFT sunt cunoscute pentru timpul scurt de raspuns si abilitatea de a reda imagini video in miscare si animatii fara imagine remanenta.

Anamorphic Lens: Este un obiectiv care are indici de magnificare diferiti pe axele mutual perpendiculare. Acest lucru permite proiectia unei imagini cu un raport de aspect, ca de exemplu 4:3, cu un alt raport, precum 16:9, utilizand raportul de marire diferit pe orizontala si verticala imaginii proiectate.

ANSI Lumens: Standard de masurare a luminozitatii generale a unui videoproiector. Pentru ca centrul imaginii proiectate este mai luminos decat colturile, ANSI lumen reprezinta stralucirea imaginii cu cea mai mare acuratete. ANSI lumenii sunt calculati impartind o suprafata de un metru patrat in 9 patrate egale, masurand stralucirea in lucsi a centrului fiecarui patrat si facand media acestor valori.

Aperture: Reprezinta deschiderea efectiva a diametrului obiectivului care controleaza cantitatea de lumina care ajunge la senzorul receptor fotoconductor sau fotoemitator.

Aperture Correction: Compensarea pentru pierderea acuratetei redarii detaliilor, provocata de dimensiunile finite ale elementelor de imagine sau de rezolutia monitorului.

Aspect Ratio: Reprezinta raportul dintre latimea si inaltimea imaginii. De exemplu un videoproiector cu raport de aspect 16/9 va produce o imagine care are 16 unitati de lungime la fiecare 9 unitati de inaltime. Aceast lucru este de asemenea definit ca 1.78: 1 ceea ce inseamna ca latimea este de 1.78 ori mai mare ca inaltimea. De exemplu. daca vreti o imagine de 100 cm inaltime aceasta presupune o latime 100x1.78=178 cm latime. Alte valori obisnuite de raport aspect sunt 3:2, 4:3 si 5:4. Raportul de aspect nativ se refera la numarul de pixeli efectivi ai proiectorului. De exemplu, un display care are 1280x720 pixeli are un raport de aspect nativ de 16:9. Un display de 640x360 are tot raportul de 16:9, dar la un sfert din rezolutia celuilalt.
Majoritatea videoproiectoarelor contruite acum suporta mai multe rapoarte aspect. Totusi fiecare producator trebuie sa-si stabileasca bine segmentul de piata si sa optimizeze fiecare model de videoproiector pentru tipul de aplicatie careia i se adreseaza. Aceasta inseamna ca fiecare videoproiector are un raport de aspect nativ, optimizat pentru un anumit tip de proiectie si pentru care performantele sunt maxime. Imaginile proiectate la raportul de aspect nativ, folosesc intreaga rezolutie a proiectorului si realizeaza luminozitatea maxima. Imaginile prezentate in alt raport de aspect decat cel nativ vor avea rezolutia si luminozitatea inferioare unei imagini prezentate in raportul de aspect nativ.

ATA Rated Case: O cutie de transport suficient de rezistenta pentru a putea fi expediata cu transportatorii obisnuiti: camion, avion, sau servicii de curierat precum UPS, FedEx, DHL, etc. Cele mai multe cutii de acest tip, sunt usor de recunoscut prin colturile intarite cu metal si prin manerele atasate. Aceste cutii/ambalaje sunt deseori denumite in Statele Unite “Anvil Cases” dupa numele unuia din producatori. Un producator european de asemenea cutii este Audipack.

Auto Balance : Un sistem pentru detectarea erorilor de balansare a culorii in zonele albe si negre din imagine si de ajustare automata a acestora potrivit nevoilor de corectie.

 

B

Back Room Projector: Un videoproiector cu obiectiv “long throw”, construit pentru folosirea dintr-o cabina de proiectie, balcon, sau spatele auditoriului. Aceste proiectoare, au lentile speciale pentru acest tip de aplicatie.

Backlit: Se refera la telecomanda sau panoul de comanda al proiectorului, care are butoane iluminate.

Bandwidth: Latime de banda

Brightness: Atribut al perceptiei vizuale care ne permite sa apreciem ca o zona emite mai multa sau mai putina lumina.

 

C

Carry-on Case: Se refera la un videoproiector cu o geanta de transport care incape in compartimentul de bagaje deasupra capului sau sub scaunul pasagerului intr-un avion. Un videoproiector care nu indeplineste aceste conditii, trebuie sa fie inregistrat ca bagaj si incarcat in cala avionului. Asigurati-va ca aveti o geanta rezistenta cand trimiteti proiectorul la cala. Un videoproiector este un aparat delicat, care poate suferi abateri de aliniere ale LCD-urilor in cazul in care este manuit necorespunzator.

Chromatic Aberration: un defect optic al unui obiectiv prin care diverse culori sau lungimi de unde ale luminii sunt focalizate la distante diferite de lentila. Este evidentiata prin franjuri sau halouri ce apar de-a lungul marginilor si imprejurul fiecarui punct al imaginii.

Chrominance: Crominanta – termen care defineste nuanta (lungimea de unda – hue) si saturatia unei culori. Nu se refera la stralucire.

Coated Optics: Pentru a obtine lentilele de inalta calitate acestea sunt tratate cu diverse materiale. Unul din motive este minimizarea cantitatii de lumina reflectata inapoi spre lampa si a cantitatii de lumina ambientala care se amesteca cu lumina focalizata ce paraseste obiectivul. In general o acoperire buna poate adauga 15% sau mai mult stralucire unor lentile. Alte acoperiri sunt folosite pentru filtrarea culorilor.

Color Temperature: Temperatura de culoare – o metoda de a masura “albul” unei surse de lumina. Lampile cu descarcare in vapori de metal au o temperatura de culoare mult mai mare in comparatie cu lampile halogen sau incandescente.

Component Video: Component video este o metoda de a asigura semnal video de calitate (RGB) intr-un format ce contine toate componentele imaginii originale. Aceste componente sunt denumite luma si chroma si sunt definite ca Y’Pb’Pr' pentru component analog si Y’Cb’Cr’ pentru component digital. Video component este disponibil la unele playere DVD si proiectoare.

Composite Video Signal: Semnalul de imagine combinat, incluzand semnalele de blanking vertical si orizontal de sincronizare.

Compressed Resolution: Rezolutie comprimata – majoritatea proiectoarelor accepta imagini cu o rezolutie mai mare decat rezolutia nativa a proiectorului. Imaginea rezultata este scalata pentru a se potrivi rezolutiei native a proiectorului utilizand o varietate de algoritmi de scalare. Nu toate proiectoarele utilizeaza aceiasi algoritmi de scalare, de aceea calitatea compresiei poate varia.

Compressed SXGA: SXGA comprimat: folosit de proiectoarele XGA, pentru a permite proiectia imaginilor 1280x1024 (SXGA). Cei mai multi utilizatori de proiectoare XGA care folosesc SXGA comprimat sunt utilizatorii de statii grafice (SUN, SGI, IBM, HP,...) Utilizarile tipice pentru aceste statii de lucru sunt domeniile medicina, stiintele naturii, inginerie, si asa mai departe.

Compressed XGA: XGA Comprimat : folosit la proiectoarele SVGA, XGA comprimat permite acestor proiectoare sa proiecteze imagini XGA (1024x768). Pentru cei mai multi cumparatori de proiectoare SVGA, un factor important in decizie este cat de bine se face aceasta comprimare. Aceasta pentru ca piata laptopurilor trece de la ecrane SVGA la ecrane XGA.

Contrast Ratio: Raport Contrast: Raportul dintre alb si negru. Cu cresterea acestuia creste si abilitatea proiectorului de a proiecta detalii si nuante mai fine de culori precum si de a tolera lumina ambientala. Exista doua metode de masurare utilizate in industrie: 1) Contrastul Full On/Off masoara raportul luminii dintre proiectia unei imagini complet albe (Full On) si a uneia complet negre (Full Off). 2) Constrastul ANSI se masoara cu ajutorul unei grile de 16 patrate alternative albe/negre. Media luminii emise de patratele albe este impartita la media luminii emise de patratele negre pentru a calcula Raportul Contrast ANSI (ANSI contrast ratio). Cand faceti comparatii ale raportului de contrast ale unor proiectoare, aveti grija sa comparati acelasi tip de contrast. Pentru acelasi videoproiector, raportul de contrast Full On/Off va avea intotdeauna o valoare mai mare.

 

D

dB: Decibelul este o unitate de masura a zgomotului produs de proiectoare ( zgomot produs de ventilatoare si alte componente electronice sau mecanice )

DCDi: Directional Correlation Deinterlacing a fost dezvoltat de Faroudja si este un algoritm video proiectat sa elimine marginile crestate generate de semnalul intercalat.

Dichroic: Oglinda sau lentila care reflecta sau refracta selectiv diverse lungimi de unda ale luminii, si care sunt utilizate la proiectoare pentru a separa lumina alba in componentele rosu, verde si albastru.

Digital Light Processing (DLP): Numele comercial pentru tehnologia dezvoltata de Texas Instruments (TI). Tehnologia este deseori denumita “micro-mirrors” (micro-oglinzi), sau DMD. Functioneaza astfel: construiti cateva mii de oglinzi minuscule si le asezati in 800 de randuri cu cate 600 oglinzi fiecare. Atasati-le cate o articulatie fiecareia din cele 480 000 micro-oglinzi. Atasati fiecareia din cele 480 000 de articulatii cate un foarte mic motor. Alimentati fiecare motor cu energie electrostatica. Motoarele inclina oglinzile cu pana la 20 grade la viteze incredibile. Acest lucru permite oglinzilor sa moduleze lumina de la o lampa si sa transmita semnalul “modulat” printr-un obiectiv pe un ecran. Cea mai uimitoare parte a micro-oglinzilor DLP este ordinul de marime. Cele 480 000 micro-oglinzi, articulatiile si motoarele sunt ambalate intr-un cip cu dimensiunea un pic mai mare ca a unei unghii.

Distribution Amplifier: Amplificator de distributie - utilizat pentru a mentine un semnal curat, fara “zgomot” pentru proiectoare aflate la distante mari. Chiar si cu cabluri foarte bine ecranate semnalul video sau de computer nu se transmite mai mult de 20 metri fara alterari. Multe amplificatoare pot distribui semnalul in doua sau mai multe semnale amplificate pentru mai multe proiectoare.

DTV: Se refera la trei tipuri de televiziune digitala incluzand SDTV(Standard Definition Television), EDTV (Enhanced Definition TV), HDTV (Nad High Definition TV)

Dual Scan Passive Matrix: Versiune noua a tehnologiei cu matrice pasiva, in care ecranul este controlat de doua sisteme de procesare. Un pic mai rapida decat “single scan” (o scanare), raspunsul este totusi foarte lent, si nu poate reda imagini multimedia sau video. Contrastul este foarte slab. A fost utilizat la cele mai ieftine panouri LCD.

DVI: DVI vine de la Digital Visual Interface si este un standard ce defineste o interfata digitala dintre echipamente digitale precum proiectoarele si computerele personale. Pentru echipamentele care suporta DVI, o conexiune digital la digital asigura o imagine nealterata eliminand conversia digital/analog si invers. Specificatiile DVI sunt disponibile pe site-ul: www.ddwg.org.

 

E

EDTV: EDTV (Extended Definition Television) este o standard de televiziune digitala care se refera la formatul 480p. 480p este un format video cu scanare progresiva care produce un cadru cu 480 linii video.

 

F

Fader: Control al proiectorului care permite modificarea balansului dintre difuzoarele interne ale proiectorului si difuzoarele externe (amplificatore cu boxe, boxe autoamplificate).

Field: Jumatate dintr-un cadru video ce contine fie toate liniile de scanare cu sot fie cele fara sot.

FM Based Remote: O telecomanda ce emite pe unde radio. Este utilizata in incaperi mari, datorita campului mare de actiune si lipsei problemelor datorate obstacolelor dintre emitator si receptor.

Focal Length: Distanta de la centrul unei lentile/obiectiv pana la focar.

Front Room Projector : Videoproiector care pozitionat aproape de ecran, proiecteaza o imagine de dimensiune comparabila cu distanta fata de ecran( Ex. o diagonala de 2 metri de la o distanta de 2 metri)

 

___________________________________________________________________________________________________________________________
Site optimizat pentru o rezolutie de 1024x768 si apartinand 3G International srl.
Ultima actualizare 25 Februarie 2008.
Webmaster