Introducere
Daca sunteti nou in lumea proiectoarelor digitale, nu va trebui sa cautati foarte mult inainte de a descoperi ca LCD si DLP se refera la doua tipuri diferite de proiectoare. Puteti chiar sa nu stiti ce inseamna LCD sau DLP inainte de a pune intrebarea “care este mai buna?”
Raspunsul este simplu. Fiecare dintre ele au avantaje unice una asupra alteia. Nici una nu este perfecta. Asa ca este important sa intelegeti ce va ofera fiecare dintre ele. Atunci puteti sa luati o decizie buna - care dintre ele este mai buna pentru dumneavoastra.
Exista si o a treia varianta de tehnologie numita LCOS (Liquid Crystal On Silicon). A fost dezvoltata de mai multi producatori, dar mai ales de JVC si Hitachi . Cateva proiectoare remarcabile pentru Home Theatre au fost fabricate cu aceasta tehnologie, si proiectorul JVC DLA-SX21 este inclus pe lista de proiectoarele recomandate pentru Home Theatre. Totusi discutia despre tehnologia LCOS este in afara subiectului acestui articol.
Diferentele tehnice intre LCD si DLP
Proiectoarele LCD (Liquid Crystal Display) contin in mod uzual trei panouri LCD, unul pentru fiecare culoare componenta Rosu, Verde si Albastru a semnalului de imagine care intra in proiector. Cum lumina trece prin panourile LCD fiecare pixel (picture element) individual poate fi deschis pentru a permite trecerea luminii sau inchis pentru a bloca lumina ca si cum fiecare pixel ar fi prevazut cu o jaluzea. Acest lucru moduleaza lumina si produce imaginea proiectata pe ecran.
DLP (Digital Light Processing) este o tehnologie dezvoltata de Texas Instruments. Functioneaza diferit de LCD. In locul panourilor LCD prin care trece lumina, chip-ul DLP este o suprafata reflectiva alcatuita din mii de oglinzi minuscule. Fiecare oglinda reprezinta un singur pixel.
Intr-un proiector DLP, lumina din lampa proiectorului este directionata pe suprafata cipului DLP. Oglinzile oscileaza inainte si inapoi directionand lumina spre lentile pentru a lumina pixelul sau in afara traseului optic pentru a inchide pixelul.
La proiectoarele DLP foarte scumpe, exista trei chipuri DLP, unul pentru fiecare canal rosu, verde si albastru (RGB). Totusi in proiectoarele DLP sub $ 20 000, exista un singur chip. Pentru a defini culorile, exista un disc de culoare care este impartit in filtre de rosu, verde, albastru si uneori alb (transparent). Acest disc se roteste intre lampa si chipul DLP si alterneaza culoarea care ajunge la chip intre rosu, verde si albastru. Oglinzile oscileaza de la sau spre traseul optic catre obiectiv in functie de cat de multa din fiecare culoare este necesara pentru fiecare pixel la un anumit moment. Aceasta activitate moduleaza lumina si produce imaginea proiectata pe ecran.
Avantajele tehnologiei LCD
Un beneficiu al LCD-ului este ca a produs saturatie de culoare mai buna decat cea obtinuta cu un proiector DLP. Aceasta deoarece in cele mai multe proiectoare DLP cu un singur chip, pe discul de culoare este inclus si un sector trasparent (alb) pe langa sectoarele rosu, verde, albastru pentru a mari stralucirea, sau luminozitatea. Desi imaginea este mai luminoasa, sectorul alb reduce saturatia de culoare, facand ca imaginea produsa de DLP sa nu fie asa de bogata si vibranta. Totusi, cateva din produsele DLP pentru home theater au acum discuri de culoare cu 6 segmente care elimina componenta alba. Aceasta contribuie la o proiectie in culori mai bogate. Chiar si unele din produsele mai noi cu disc de culoare cu sector alb produc culori mai saturate decat cele vechi. In ansamblu, totusi, cele mai bune proiectoare LCD au un avantaj notabil al performantelor in aceasta zona.
LCD produce de asemenea imagini mai clare decat cele DLP la orice rezolutie data. Diferenta este mai relevanta pentru prezentarile de tabele financiare decat la imaginile video. Asta nu inseamna ca DLP este neclar. Daca priviti un tabel proiectat de un proiector DLP apare destul de clar. Numai daca puneti un DLP alaturi de un LCD de aceeasi rezolutie, prin comparatie LCD-ul apare mai clar.
Un al treilea beneficiu al LCD este ca utilizeaza lumina mai eficient. Proiectoarele LCD produc imagini mai luminoase decat cele DLP pentru aceeasi putere a lampii. In ultimii ani, masinile DLP au devenit mai mici si mai luminoase si acum exista proiectoare DLP la 2500 lumen ANSI, dezvoltate recent. Totusi, LCD este un competitor puternic cand este nevoie de luminozitate mare. Toate proiectoarele usoare (sub 9 kg) care realizeaza 3500-5000 lumeni ANSI sunt proiectoare LCD.
Slabiciunile tehnologiei LCD
Proiectoarele LCD au avut doua slabiciuni istorice, amandoua mai relevante in proiectiile video decat in cele de date. Prima este pixelarea vizibila, sau ceea ce este in mod uzual denumit “screendoor effect” pentru ca imaginea apare ca si cum ati privi printr-o plasa de sarma de protectie impotriva insectelor. A doua slabiciune sunt nivelele nu asa de impresionante de negru si contrast, care sunt de importanta vitala pentru o imagine video de calitate. Tehnologia LCD a avut probleme in a fi luata in serios de entuziastii de home theater (lucru de inteles) pentru aceste imperfectiuni ale imaginii.
Totusi, in multe din proiectoarele de azi aceste slabiciuni nu mai sunt ceea ce obisnuiau sa fie. Trei dezvoltari au servit la reducerea efectului “screendoor” la proiectoarelor LCD. In primul rand a fost trecerea la rezolutii superioare, mai intai la XGA (1024x768), si apoi WXGA (tipic 1280x720 sau 1365x768. Rezolutia standard XGA utilizeaza cu 64% mai multi pixeli pentru a realiza imaginea pe ecran decat un proiectorul cu rezolutie SVGA (800x600). Distantele dintre pixeli sunt reduse la rezolutiile XGA, si pixelii sunt mai densi si mai putin vizibili. Apoi cu echipamentele cu raport aspect 16:9, numarul pixelilor se mareste cu un alt salt major. Daca un proiector XGA utilizeaza 589 000 pixeli pentru a produce o imagine 16:9 (nu utilizeaza toti pixelii din format 4:3), un proiector WXGA utilizeaza peste un milion. La aceasta densitate de pixeli, efectul “screendoor” este eliminat la distante normale de proiectie.
In al doilea rand, distantele inter-pixeli la toate proiectoarele LCD, indiferent de rezolutie, sunt reduse fata de ceea ce erau inainte. Si chiar si proiectoarele ieftine LCD cu rezolutie SVGA au efecte “screendoor” mai mici decat la modelele mai vechi. Si este virtual inexistenta la Panasonic PT-L300U, care are un format de rezolutie medie pentru ecran larg de 960x540.
A treia dezvoltare a tehnologiei LCD, a fost folosirea MLA (Micro-Lens Array) pentru a creste eficienta transmisiei luminii prin panourile LCD. Unele proiectoare LCD din clasa XGA au aceasta caracteristica, dar majoritatea nu o au. Pentru cele care o folosesc MLA are si un efectul secundar benefic, de a micsora un pic vizibilitatea pixelilor in comparatie cu proiectoarele LCD fara MLA. La unele proiectoare cu aceasta caracteristica, structura pixelilor poate fi “inmuiata” prin focalizarea aproape de perfect, care este o practica recomandata pentru a obtine imagini video de calitate. Acesta “tehnica” face pixelii dificil de distins, fara un compromis notabil al claritatii imaginii.
Cand e vorba de contrast, LCD este in urma DLP la o diferenta considerabila. Dar, ultimele dezvoltari majore prin care LCD-ul realizeaza contrast mai ridicat, au mentinut masinile LCD in cursa, prin randul entuziastilor de home theater. Toate proiectoarele LCD mentionate au contrast de cel putin 800:1. Ele produc imagini mult mai rapide, niveluri de negru mai bune, detalii mai bune ale umbrelor decat puteau proiectoarele LCD ale anilor trecuti.
Avantajele tehnologiei DLP
Sunt cateva beneficii unice rezultate din tehnologia DLP. Una din cele mai evidente este dimensiunea redusa, o caracteristica importanta in piata de prezentari pe teren. Pentru ca proiectorul DLP consta dintr-un singur chip DLP in loc de trei panouri LCD, proiectoarele LCD tind sa fie mai compacte. Toate miniproiectoarele de 1,5 kg de pe piata sunt DLP. Majoritatea proiectoarelor LCD sunt de la 2,3 kg in sus.
Un alt avantaj DLP este ca produc contrast video cu niveluri de negru mai adanci decat puteti obtine in mod normal cu un proiector LCD. DLP are simpatizanti fideli in lumea home theater in principal datorita acestui avantaj major.
In timp ce ambele tehnologii au suferit imbunatariri ale contrastului in ultimii doi ani, proiectoarele DLP au un avantaj serios in fata LCD in aceasta privinta. Proiectoare de varf cu tehnologie LCD precum Sony VPL-VW12HT produc contrast 1000:1. In acest timp ultimele produse DLP proiectate pentru piata home theater precum NEC HT1000 realizeaza valori de 3000:1. Cu mai putin de doi ani in urma cele mai mari valori ale contrastului la DLP erau in jurul 1200:1.
Aceasta crestere a contrastului a rezultat din noul design al chipurilor DLP de catre Texas Instruments, care maresc unchiul de oscilatie al oglinzilor de la 10 la 12 grade, si au un substrat negru sub oglinzi. Aceste schimbari produc un avans semnificativ in performantele privind contrastul care nu existau inainte.
Al treilea avantaj avantaj competitiv al DLP fata de LCD este pixelarea redusa. In aceste zile este cel mai relevant in clasa de produse ieftine, de joasa rezolutie (SVGA). In rezolutia SVGA, proiectoarele DLP au o structura “inmuiata” a pixelilor, privind de la distanta normala de vizionare. Insa majoritatea proiectoareler LCD, SVGA au tendinta sa aiba o structura pixelilor mai vizibila. Aceasta este absolut nerelevant daca folositi proiectorul pentru prezentari in PowerPoint. Totusi exista probleme la proiectiile video de finete. Din acest motiv, nu recomandam in mod normal proiectoare SVGA, LCD pentru home theater. Contrar, revolutionarul Infocus X1 este un proiector SVGA, DLP. Se vinde acum sub $1000 (in Statele Unite) si este o afacere incredibila pentru doritorii de home theater cu buget redus.
La rezolutii XGA si mai inalte, tehnologia DLP elimina destul de mult vizibilitatea pixelilor la distanta normala de proiectie. Totusi ultimele LCD-uri de rezolutie WXGA au performante similare. Asa ca odata cu rezolutiile mai mari, diferentele in pixelare nu mai sunt un camp de lupta in competitie, asa cum obisnuiau sa fie. DLP continua sa aiba un mic avantaj, dar avantajul major al DLP asupra LCD nu mai exista. Efectul “screendoor” trece in istorie pe zi ce trece.
O problema potentiala a DLP – Efectul curcubeu (Rainbow effect)
Daca exista o singura problema pe care lumea s-o arate ca slabiciune la DLP, este ca utilizarea discului de culoare rotitor pentru a modula imaginea are potentialul de a produce singura remanenta vizibila pe ecran, denumita in general efectul curcubeu (rainbow effect) si care consta in separarea in culori distincte rosu, verde si albastru. De fapt, la orice moment de timp, imaginea de pe ecran este ori rosie, ori verde, ori albastra, iar tehnologia se bazeaza pe neputinta ochiului uman de a percepe aceste schimbari rapide de la o culoare la alta. Din pacate unii oameni pot. Nu numai ca pot vedea alternanta culorilor, dar se crede ca secventele rapide de culori sunt vinovate de suprasolicitarea ochilor si durerile de cap. Pentru ca proiectoarele LCD proiecteaza rosu, verde, albastru simultan si constant, cei care privesc imagini proiectare LCD nu au astfel de probleme.
Ce importanta are? Ei bine, are importanta diferita pentru persoane diferite. Pentru cei care vad efectul curcubeu este atat de neplacut incat imaginea este practic imposibil de privit. Altii spun ca pot vedea efectele curcubeu in anumite ocazii, dar nu le gasesc neaparat neplacute si nici nu le inhiba placerea de a privi. Din fericire, majoritatea persoanelor ori nu pot detecta remanentele curcubeu, sau daca pot, nu sunt excesiv deranjati de acestea. Daca toata lumea ar fi putut vedea curcubeul la proiectoarele DLP, tehnologia nu ar fi putut rezista inceputului, si nu ar fi fost adoptata de asa de multi ca o tehnologie grozava pentru sisteme home theater. Dar in acelasi timp, poate fi o problema serioasa pentru unii privitori.
Texas Instruments si producatorii de proiectoare care utilizeaza tehnologia DLP au facut pasi mari in rezolvarea problemei. Prima generatie de proiectoare DLP aveau un disc de culoare care avea o viteza de rotatie de 60 rotatii/secunda, ceea ce poate insemna 60Hz sau 3600 rotatii pe minut. Asadar un sector rosu, verde, albastru reface fiecare culoare de 60 ori pe secunda. Aceasta viteza de baza de 60 Hz a primei generatii este cunoscuta si cu denumirea de viteza de rotatie “1x”.
La lansarea primei generatii de echipamente, s-a vazut ca unele persoane vedeau efectele curcubeu. Asa ca, la generatia a doua de masini DLP, viteza de rotatie a discului de culoare a fost dublata la 2x, sau 120 Hz, sau 7200 rotatii pe minut. Dublarea ratei de reimprospatare a redus marginea de eroare, si astfel a redus sau eliminat vizibilitatea curcubeului pentru multe persoane.
Astazi, multe proiectoare DLP produse pentru piata de home theater incorporeaza un disc de culoare din sase segmente, care are doua secvente de rosu, verde si albastru. Acest disc se roteste la 120Hz sau 7200 rotatii pe minut, dar pentru ca rosu, verde si albastru sunt redate de doua ori la fiecare rotatie fata de o singura data, industria se refera la ea ca viteza de rotatie “4x”
Cat de mare este problema efectului curcubeu pentru dumneavoastra?
Daca ati privit la generatiile anterioare de masini DLP si nu ati detectat problema, nu veti vedea efectul nici la masinile noi. Majoritatea persoanelor nu le vad de loc la nici una din masinile noi. Totusi nu exista o cale de a sti daca dumneavoastra sau oricare alt privitor obisnuit in casa dumneavoastra sunteti printre cei care ar putea fi deranjati ori de efectul perturbator curcubeu sau posibile suprasolicitari oculare sau dureri de cap, inainte de a lua loc si a privi imaginea unui proiector DLP pentru o vreme.
De aceea, daca credeti ca ati identificat un proiector DLP care este chiar potrivit pentru nevoile dumneavoastra dar nu sunteti sigur daca ati putea avea probleme, exista o solutie sigura. Gasiti un produs alternativ LCD sau LCOS ca o a doua alternativa daca decoperiti ca DLP nu merge pentru dumneavoastra. Apoi gasiti un dealer orientat spre servicii de calitate care vinde ambele modele, si care va va permite sa schimbati produsul DLP pentru alternativa aleasa dupa ce il testati cateva zile. Exista un numar de cativa dealeri orientati spre clienti care vor fi fericiti sa faca asemenea aranjamente, si sunt foarte multi care nu o vor face. Dar daca alegeti un dealer care este mai interesat in satisfactia dumneavoastra decat in incheierea unei afaceri rapide (si exista cativa) , veti sfarsi cu o solutie pe deplin satisfacatoare.
O problema potentiala la LCD: Deegradarea imaginii in timp.
Texas Instruments a publicat recent rezultatele unui test de laborator facut anul trecut, care a evidentiat un mod de defectare in tehnologia LCD care nu exista la DLP. Daca acordam suficient timp, se pare ca panourile LCD, mai ales cele pentru canalul albastru, de vor deteriora, provocand schimbari ale culorilor si o degradare a contrastului general. Testul nu include o arie larga pentru a trage vreo concluzie despre ratele de degradare anticipate in conditii normale de utilizare.
Totusi este posibil ca acei care investesc intr-un proiector LCD sa afle ca in final, panoul LCD si polarizatorul canalului albastru ar putea necesita inlocuirea. Aceasta nu este o problema prea mare daca unitatea este in garantie. Dar daca nu este, inlocuirea unui panou LCD va reprezenta noua investitie in proiectorul dumneavoastra pe care nu ati anticipat-o.
Piesele de arta curente
Cei mai mari fabricanti de tehnologie LCD sunt Sony si Epson. Aceste companii nu au nici un interes sa stea si sa lase Texas Instruments sa mature intreaga piata de proiectoare digitale cu tehnologia concurenta DLP. Astfel competitia a facut ca atat producatorii de LCD cat si Texas Instruments sa imbunatateasca produsele respective in batalia continua pentru cota de piata..
In timp de tehnologia LCD a facut imbunatatiri semnificative fata de modelele generatiilor anterioare, masinile DLP continua sa conduca in ceea ce priveste contrastul. Intre timp producatorii de proiectoare LCD au continuat sa evidentieze avantajele cheie in fidelitatea culorii, saturatia culorii si claritatea imaginii pentru proiectiile de date.
Amandoua DLP si LCD evolueaza rapid in beneficiul consumatorilor. Cursa miniaturizarii a produs proiectoare mai mici, dar mai puternice decat ne-am fi putut imagina acum doi ani. Raportul dintre luminozitate si greutate a crescut in mod dramatic. De asemenea, calitatea video, la cele mai bune proiectoare DLP si LCD de acum, o depaseste pe cea disponibila in cinematografele comerciale.
ProjectorCentral continua sa recomande ambele tipuri de proiectoare LCD si DLP pentru diferite aplicatii. Pentru prezentari mobile este greu sa inlocuiesti proiectoarele de 1,5 kg DLP de pe piata. Iar pentru salile mari de conferinta care solicita luminozitate puternica si posibilitati mai bune de conectare, tehnologia LCD pastreaza suprematia.
Cand vine vorba de home theater, DLP a continuat sa realizeze avantaje competitive in culoare, contrast si stabilitatea. Dar este evident ca si DLP si LCD continua sa se imbunatateasca, si ambele sunt capabile de a produce calitate video mult mai inalta decat oricand pentru aplicatii home theater.
Care tehnologie este mai buna? Depinde. Ambele tehnologii au avantaje si ambele au slabiciuni. Nici una nu este perfecta pentru toate aplicatiile. Asa ca razboiul tehnologic continua. Singurul castigator clar evident sunteti dumneavoastra, consumatorul.
|