top
Articole

021 321 39 95
Sunati Acum !

 
Tehnologia Lcos

Ce-i deosebit in tehnologia LCOS?

Evan Powell, Iulie 18, 2003 – din ProjectorCentral.com

Am vorbit mult despre doua tehnologii de proiectie in ultima vreme – LCD si DLP. Majoritatea celor care cauta sa-si cumpere un proiector stiu diferentele dintre LCD si DLP. Totusi exista o a treia tehnologie, LCOS (Liquid Crystal on Silicon) careia trebuie sa-i acordam atentia pe care o merita. LCOS poate produce imagini video extraordinare, care surclaseaza LCD sau DLP. De aceea merita o atentie serioasa.

Ce este tehnologia LCOS?

Ei bine, este ceva intre LCD si DLP

V-ati putea inchipui ca este un hibrid intre LCD si DLP. LCD utilizeaza cristale lichide, unul pentru fiecare pixel. Lumina trece prin ele in drumul catre lentile si este modulata de cristalele lichide pe care le traverseaza. De aceea este o tehnologie transmisiva. DLP utilizeaza oglinzi minuscule, cate una pentru fiecare pixel, care reflecta lumina. DLP moduleaza imaginea, basculand oglinzile catre sau in afara traseului, catre lentile. Este astfel o tehnologie reflectiva.

LCOS este o combinatie a celor doua idei. Este o tehnologie reflectiva care utilizeaza cristale lichide in loc de oglinzi individuale. La LCOS, cristalele lichide sunt aplicate pe un strat reflectiv tip oglinda. Dupa cum cristalele se deschid sau se inchid, lumina este reflectata sau nu catre de oglinda pe care sunt aplicate. Astfel este creata imaginea.

Proiectoarele care utilizeaza tehnologia LCOS utilizeaza in mod obisnuit, trei chipuri LCOS, cate unul pentru modularea luminii in canalele rosu, verde si albastru (RGB). Prin aceasta este similara unui proiector LCD care utilizeaza trei panouri LCD. Si LCOS si LCD proiecteaza componentele rosu, verde si albastru simultan. Nu exista discul colorat care se roteste precum in tehnologia DLP cu un singur chip.

Tehnologia LCOS este de rezolutie foarte mare si normal mai scumpa decat majoritatea produselor LCD sau DLP. Nu exista rezolutii SVGA la proiectoarele LCOS, si foarte rar echipamente XGA. In general proiectoarele LCOS apar la rezolutii SXGA (1365x1024) sau mai inalte. De aceea prin definitie nu sunt ieftine.

Nu sunt nici compacte in comparatie cu proiectoarele portabile LCD sau DLP. Cele mai usoare proiectoare LCOS au in jur de 4 kilograme. Dar pot atinge dimensiuni si greutati si mai mari.

Asa ca datorita rezolutiei inalte si dimensiunilor mai mari,tehnologia LCOS nu a fost adaptata pentru proiectoarele portabile ieftine. Proiectoarele LCD si DLP de acum se vand in cantitati mai mari si sunt mult mai potrivite pentru prezentari mobile, educatie si solutii ieftine de Home Theater. Din acest motiv tehnologiile LCD si DLP se bucura de mai multa atentie. Pentru ca LCOS nu se vinde in cantitati similare cu LCD si DLP, multi cred ca nu sunt la fel de bune. Nimic mai gresit. Multi videofili bine informati, care cauta solutii elegante de home theater, opteaza pentru tehnologia LCOS datorita caracterisitici unice pe care nici LCD nici DLP nu le poa oferi.

Avantajele LCOS

Proiectoarele LCOS au cateva avantaje majore asupra tehnologiilor LCD sau DLP. In primul rand, datorita rezolutiei inalte, si factorului ridicat de umplere (spatiu minim intre pixeli) al chip-ului, pixelarea vizibila la o masina LCOS este inexistenta. Chiar si de aproape structura pixelilor este mai putin vizibila decat cea obtinuta de chipul DLP de inalta rezolutie 1280x720 Mustang. Astfel imaginea obtinuta poate fi la fel de fina ca si matasea.

In al doilea rand la LCOS, marginile pixelilor sunt mai fine in comparatie cu marginile “taioase” ale micro-oglinzilor DLP. Aceasta permite un raspuns mai aproape de analog, in timp ce micro-oglinzile aduc frecvente inalte care accentueaza natura lor digitala. In termeni practici, aceasta inseamna o imagine mai fina, mai naturala, in timp ce DLP tinde sa produca o claritate sintetica a imaginii pe care unii ar putea s-o descrie ca aspra. (Pe de alta parte unii prefera imaginile mai contraste pe care DLP le produce. Asta e o chestiune de gust)

In al treilea rand, LCOS si LCD proiecteaza cele trei culori rosu, verde si albastru simultan pe ecran. Proiectoarele DLP cu un singur chip realizeaza culoarea secvential, alternand intre rosu, verde si albastru. Desi proiectoarele DLP sunt capabile se livreze culori bogate, bine saturate si produsele LCOS si LCD tind sa fie superioare in aceasta privinta. Credem ca aceasta se datoreaza modului in care culoarea este realizata secvential in tehnologia DLP.

In al patrulea rand absenta discului de culoare inseamna ca nu exista sansa ca dumneavoastra sau oricare din invitatii dumneavoastra sa fie deranjati de efectele tip curcubeu, care provoaca suprasolicitarea ochilor sau dureri de cap, la care unele persoane sunt susceptibile privind imagini ale proiectoarelor DLP cu un singur chip. Proiectoarele mai scumpe (de high-end) DLP, au discuri de culoare cu viteza de rotatie mai mare care reduc aceste efecte secundare ca si procentul persoanelor afectate de acestea. Dar lipsa discului de culoare intr-un proiector LCOS elimina aceasta problema complet.

Limitarile LCOS

Slabiciunea principala a tehnologiei LCOS este contrastul. In mod curent majoritatea produselor LCOS sunt in gama de 500:1 pana la 800:1. Deci nu au performantele de contrast reusite de majoritatea proiectoarelor DLP. Folosirea unor materiale de contrast ajuta depasirea acestei slabiciuni intr-o anumita masura, iar daca exista lumina ambientale indirecta in spatiul de vizionare, diferentele de contrast devin mai putin relevante.

Multe proiectoare LCOS au de asemenea o durata de viata a lampii in gama 1000 – 1500 ore. Si la anumite modele inlocuirea lampii poate fi mai scumpa decat la proiectoarele LCD sau DLP. Aceste detalii trebuie verificate inainte de achizitie, pentru a avea o ideea mai exacta despre costurile utilizarii.

Variatii in design-ul LCOS

Desi LCOS este un termen generic, exista cateva variante. Cea mai populara implemantare LCOS este de departe cea dezvoltata de JVC, pe care compania o numeste D-ILA de la Direct Drive Image Light Amplifier.

Nu toate implementarile sunt tehnic asemanatoare si nu trebuie imaginate ca fiind identice. Acest lucru are consecinte practice. Conform unui studiul recent realizat de Texas Instruments, care evidentiaza un mod particular de defectare al LCDse poate spune cu certitudine ca panourile LCD se pot degrada in timp, dupa o folosinta indelungata datorita cedarii compone ntelor organice utilizate in constructia lor. JVC a aratat clar ca nu exista componente organice folosite in tehnologia D-ILA si de aceea acest mod de defectare nu exista la D-ILA. De acea fiabilitatea imaginii produselor pe termen lung este comparabila sau o depaseste pe cea a produselor DLP. Nu se poate spune acelasi lucru despre alte versiuni LCOS de pe piata.

Este LCOS potrivit pentru dumneavoastra?

Aceasta este o chestiune de gust si preferinta personala. Pentru majoritatea cititorilor acestui text, intrebarea practica este daca un produs de varf precum proiectorul D-ILA, JVC DLA-SX21 (vandut de asemenea si sub numele Dukane ImagePro 9017) este de preferat variatelor produse Mustang/HD 2 DLP care se vand in aceeasi gama de pret.

Nu exista un raspuns “corect” la aceasta intrebare. Ca preferinta personala, pentru propriul meu home theater (daca banii nu ar fi o problema) as alege JVC SX21 sau Dukane 9017 inaintea oricarui proiector DLP cu un singur chip existent in acest moment. Aceasta pentru ca prefer aspectul natural al imaginii, si managementul de culoare frumos al acestui proiector pe care produsele DLP nu-l pot egala. Pentru gustul meu, comparand cele doua tehnologii contrastul extrem al imaginii DLP, este cam artificial. Desi prefer contrastul produselor DLP, contrastul nu este mai important decat dinamica culorilor si o imagine mai naturala pe care o obtin cu JVC sau Dukane. Si as folosi ecranul de contrast Grayhawk de la Stewart pentru a imbunatati nivelul de negru si contrastul. Cu aceasta combinatie, echilibrul imaginii finale este solutia ideala de home theater pentru mine.

Altii nu vor fi de acord. Ei pot prefera imaginea neobisnuit de clara pe care o realizeaza DLP. Sau pot aprecia mai mult decat mine, valoarea mai mare a contrastului DLP si sa acorde mai putina importanta calitatii culorii JVC/Dukane. Acestea sunt preferinte estetice legitime.

Exista fara indoiala clienti pentru ambele tehnologii in zona de high-end a pietei de home theater. Datorita vanzarilor mari de echipamente Mustang/HD2 DLP multi presupun ca DLP este regele neegalat al home theater in zona de $ 10 000. Suntem de acord ca sunt populare. Nu agreem ca este solutia cea mai buna pentru oricine. Videofilii care prefera imagini naturale, echilibrate si elegante inaintea contrastului ridicat si claritatii ar face bine sa verifice cele mai bune masini LCOS de pe piata.

___________________________________________________________________________________________________________________________
Site optimizat pentru o rezolutie de 1024x768 si apartinand 3G International srl.
Ultima actualizare 25 Februarie 2008.
Webmaster